Technieken en combinaties

Moxa

Energetische verstoringen in het meridiaansysteem kunnen met warmte behandeld worden. Na lang klinisch onderzoek bleek de warmte van Artemisia het meest effectief. Artemisia vulgaris of bijvoetskruid is een zeer algemene, veel voorkomende plant, ook bij ons. De stengel wordt tot 1.20 m. hoog en draagt gedeelde, aan de bovenzijde kale, donkergroene en aan de onderzijde witviltige bladeren. De gele of roodbruine bloemhoofdjes staan aan het einde van de stengel en bloeien van juli tot september.

Voor Moxa gebruikt men de bloemen en de bladeren. De plant wordt langdurig gedroogd, bij voorkeur in de zon. Daarna verpulverd en de stengels en de nerven worden verwijderd. Daarna wordt de plant fijngemalen. Hoe langer de Moxa droogt des te krachtiger en heilzamer de werking is.

Scheikundige analyses tonen de waarde aan van Artemisia. Het bevat onder meer:

• Plantaardige eiwitten, koolhydraten, mineralen, zouten, natrium, kalium, kalk, ijzer, aluminium en Magnesium.
  • Vitaminen A, B, C en D.

Werking van Moxa

• Het verwarmt de Qi en het bloed in de banen.
  • Het versterkt de Wei Qi (afweer energie in meridianen en spieren).
  • Goed te gebruiken bij chronische ziekten.

Indicaties

• Kou
  • Slapte
  • Stijfheid
  • Menstruatiestoornissen
  • Nek-, schouder-, rugproblemen (spit, ischias, hernia, whiplash)
  • Reumatische aandoeningen, artrose, artritis
  • Spijsverteringsproblemen
  • Tennisarm
  • Astma, bronchitis
  • Littekenweefsel
  • Aambeien
  • Aangezichtspijnen
  • Slapeloosheid
  • Depressies
  • Enzovoorts

Cupping

Cupping is een eenvoudige therapeutische techniek die een waardevolle aanvulling vormt voor de Shiatsu en Moxa technieken.

Een cup (glaasje) wordt vlak bij de huid gehouden. Een ontstoken wat met alcohol op een pincet of kocher wordt diep in de cup gebracht en snel verwijderd. De cup wordt nu snel op de huid gezet waardoor een vacuüm ontstaat. Intussen merkt de patiënt dat warme energie naar binnendringt. Als na enige tijd de cup wordt verwijderd, is de behandelde plek rood en de cup is beslagen. Dat is de verstorende energie, veroorzaakt door wind en koude die naar buiten zijn getreden.

De patiënt zal erop gewezen worden dat het juiste therapeutische effect werd bereikt en dat de verkleurde plekken op de huid binnen enkele dagen zullen verdwijnen.

Bijzondere toepassingen
Cup aanbrengen en met de cup heen en weer gaan op de rug, wat zeer effectief werkt bij vastzittend bindweefsel.

Soms is het noodzakelijk eerst wat gaatjes in de huid te prikken en dan de cup erop te plaatsen. Dit werkt zeer effectief bij acute aandoeningen zoals bijvoorbeeld slijmbeursontstekingen, kneuzingen en verstuikingen, zweepslag, enz.

Indicaties cupping

• Oppervlakkige stagnatie van Qi en bloed in de spieren, benen en bloedvaatjes
  • Sterke stagnatie lokale punten
  • Astma, hoest ten gevolge van wind, koude, kinkhoest
  • Pijnen ten gevolge van wind, koude en wind, vocht
  • Beginnende verzweringen
  • Ischias, acute lumbago
  • Reuma
  • Gezichtsparalyse
  • Acuut extern vocht
  • Pijnlijke gewrichten door verrekking/verstuikingen
  • Griep/verkoudheid
  • Hoofdpijn/duizelingen
  • Diarree, buikpijn, maagpijn
  • Pijnlijke menstruatie
  • Tennisarm/slijmbeursontstekingen

Gembercompressen

Gember heeft een damp- en slijmoplossende werking. Door verse gemberwortel op een speciale manier te bereiden kan men dit gebruiken voor gemberkompressen. Het wordt dan ook ervaren als zéér aangenaam en ontspannend.

Gember kan worden gebruikt bij:

• Koude in het lichaam
  • Vastzittend bindweefsel
  • Slijmoplossen (verkoudheid en griep)
  • Striae
  • Migraine (door vastzittende damp en slijm + koude in nier-zone)

Voetreflexzone-massage

Voetreflexzone-massage is een geneeswijze om lichaam en geest weer in balans te brengen. Het is een oude geneeswijze die haar oorsprong heeft in Egypte, China, India en Japan.

Het hele menselijke lichaam is terug te vinden in de voet. Door een bepaald punt of zone op de voet te masseren die correspondeert met een lichaamsdeel of bijvoorbeeld orgaan, is het mogelijk ontstane blokkades op te heffen. Het doel hiervan is het bereiken van een natuurlijk evenwicht in het hele organisme.

Over het algemeen wordt de behandeling als zéér prettig en ontspannen ervaren.

Ik combineer voetreflexzone-massage vaak met Shiatsu omdat bepaalde zones op het lichaam soms te pijnlijk zijn voor aanraking door middel van massage, daarom masseer ik de distantpunten op de voet. Zo bereik ik toch het uiteindelijke doel en is de behandeling voor de patiënt prettiger.

Indicatie voetreflexzone-massage

• Nek-, rug- en schouderklachten
  • Hormonale disbalans
  • Overgangsklachten
  • Gewrichtsklachten
  • Spijsverteringsproblemen
  • Keel-, neus- en oorklachten
  • Depressiviteit

Auriculotherapie

Auriculotherapie kan bestaan uit oormassage, ooracupunctuur en/of oorkaarsen. Zowel in het oude China, Egypte, Griekenland en India worden de oren medisch gebruikt. In Europa worden de oren na de Middeleeuwen als belangrijk gezien en wordt er medisch mee gewerkt.

Het bewerken van de oren, hetzij met massage of acupunctuur, werkt zelfregulerend in het lichaam (homeostase genoemd).

Alle Yang meridianen bereiken het oor en de externe lichaamsregio's. Door acupunctuur in het oor te zetten worden de gekoppelde Yin meridianen en ook de Yin-organen beïnvloed. Als iemand bijvoorbeeld een tennisarm heeft, prik je het elleboogpunt in het oor aan en de meridianen die daaraan gekoppeld zijn, (dikke darm en long) worden positief beïnvloed. Hierdoor kan de blokkade worden opgelost en de klachten van de tennisarm verdwijnen.

Zo is het mogelijk de oren in combinatie met massage en/of voetreflexzone-massage te combineren. Zo is Auriculotherapie op vrijwel alle klachten toe te passen.

Heeft u vragen neem dan contact met de praktijk op.

Oorkaarsen

Het gebruik van oorkaarsen komt uit de traditionele Indiaanse geneeswijze. Het is een holle kaars van bijenwas die in het oor geplaatst wordt en vervolgens wordt aangestoken. Hierdoor komt er warmte in de gehoorgang die de bloedsomloop in het oor activeert. Op deze manier wordt de afvoer van afvalstoffen gestimuleerd. Het is een heilzame warmtetherapie voor de oren en wordt ook als zéér prettig ervaren. Wanneer oorkaarsen?

• Gehoorzwakte
  • Oorsuizing
  • Irritaties van het oor
  • Sinusitis
  • Druk op het hoofd, migraine
  • Verkoudheid en veel terugkerende KNO-klachten
    (met name bij kinderen)
  • Slapeloosheid
  • Verstopte oren (om vaak uitspuiten te voorkomen)

Voor kinderen vanaf 7 jaar.

Contra indicaties

• Buisjes in het oor
  • Oorontsteking
  • Trommelvliesperforaties